Dag 12: Minucciano – San Baronto

Zoals altijd word ik op een reisdag vroeger wakker dan gedurende andere dagen in de vakantie en zo sta ik om 7:00 uur onder de douche.

Ik ontbijt op mijn gemak en pak dan de auto in en maak de caravan reisklaar.

Als alles klaar is, loop ik nog even naar de waadplaats want ik wil nog één wat forsere witte steen hebben, die kan dienen om het tafelkleed op zijn plaats te houden als het waait,.

Als ik een geschikte steen heb gevonden en naar de caravan wil lopen om te vertrekken, word ik door een van de jongens van de camping staande gehouden; of ik even mee wil komen naar de receptie? Ik heb daar eigenlijk geen zin in, maar hij vertelt me, dat Julia en hij, een verrassing voor me hebben…..

Bij de receptie aangekomen, krijg ik van Julia een mooie fles rode wijn uit de streek en ze wenst me nog een fijne vakantie; hoe attent kun je zijn…?

Het is uiteindelijk bijna 10:00 uur als ik de camping afrijd. Ik hoef maar 120 kilometer te rijden vandaag, maar doordat bijna 70 kilometer over soms zeer smalle bergweggetjes gaat, is de verwachting dat ik er ruim 2 uur over zal doen om de volgende camping te bereiken.

Hoewel er onderweg geen sprake is van enig oponthoud, gaat het allemaal inderdaad niet erg snel.

In de buurt van Lucca denk ik de snelweg op te kunnen, maar dat is iets te optimistisch gedacht; nu zijn het rotondes en stoplichten, die de snelheid eruit halen.

Uiteindelijk bereik ik de snelweg naar Pistoia en blijken de eerste 70 kilometer, voordat ik op de snelweg kwam, een uur en drie kwartier geduurd te hebben, oftewel 40 km/u gemiddeld.

Als ik bij Pistoia de snelweg verlaat, kan ik bijna blind naar de camping rijden; er is de afgelopen 10 jaar eigenlijk helemaal niets veranderd.

Het is 12:15 uur als ik bij Camping Barco Reale arriveer en ook hier lijkt de tijd te hebben stil gestaan.

Er zijn, gelet op het aantal nachten dat ik wil blijven en de grootte van de caravan, 3 opties en ik word met een golfkarretje rond gereden. Uiteindelijk kies ik voor plaats 127, een privé plekje op het hoogste punt van de camping.

Hoewel plek 126 veel groter is, sta ik nu veel meer in de schaduw en met een weersverwachting van alleen maar zon en temperaturen van 30º C of meer, blijkt dat uiteindelijk een juiste keuze te zijn geweest.

Ik drink een alcoholvrij biertje, eet een broodje en ga dan een stukje wandelen.

Buiten de camping zit ook nog steeds een restaurant, waar we voor de eerste keer in 2000 met onze vrienden Vera en Rene gegeten hebben; ik kan me nog herinneren dat de eigenaresse toentertijd een Vietnamese was.

Omdat de camping op de top van een berg is gesitueerd, heb je, onder anderen vanuit het zwembad, een prachtig uitzicht over de vallei.

Terug bij de caravan, doe ik datgene waar ik de afgelopen dagen bijzonder goed in ben geworden: “niets”, nou ja, een beetje lezen en puzzelen Knipogende emoticon.

Om 20:00 uur loop ik op mijn gemak ‘naar beneden’ om in het restaurant wat te gaan eten. Ik heb vandaag een shirt aan van AS Roma en de ober, dezelfde die Marijke en ik tijdens ons vorige bezoek hier troffen, maakt ook deze keer een opmerking over mijn shirt; 10 jaar geleden had ik namelijk een shirt aan van Internationale Milaan Emoticon die tong uitsteekt.

Ik bestel een kannetje witte wijn en de Spaghetti al Scoglio (Spaghetti met zeevruchten).

Ik zit aan exact dezelfde tafel, waar ik de laatste keer dat Marijke en ik hier waren, ook zat Rood hart.

Als dessert kies ik de Panna Cotta ai Frutta di Bosco en dat is, zoals gewoonlijk, bijzonder lekker.

Het loopt tegen 21:00 uur als ik terugloop naar de caravan. Wat is het een heerlijke camping en wat heb ik aan deze plek fantastische herinneringen samen met Marijke Rood hart.

Ik drink een lekkere Espresso (Gebruik je zelf een Senseo en houd van sterke koffie, kan ik de Espresso van harte aanbevelen Emoticon die tong uitsteekt) en kijk vervolgens de gebruikelijke series, waarna ik om 23:30 uur het licht uit doe.

2 gedachten over “Dag 12: Minucciano – San Baronto”